Legile prin care operatorii straini de transport feroviar de calatori pot intra in Romania, aproape de aprobare
Proiectele de acte normative care transpun cele doua directive ale Pachetului 4 Feroviar - Pilonul Tehnic se afla pe circuitul de avizare, precizeaza Ministerul Transporturilor, la solicitarea Agerpres. Este vorba despre posibilitatea unor operatori de transport feroviar de calatori de a intra pe orice piata din UE.
Romania in calitate de stat membru al Uniunii Europene trebuia sa asigure transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European si a Consiliului din 11 mai 2016 privind siguranta feroviara (reformare), in cadrul Pachetului IV Feroviar - Pilonul Tehnic, si sa comunice Comisiei Europene textele respectivelor prevederi nationale pana la data de 16 iunie 2019, conform prevederilor art. 33 alin. (1) din directiva, inclusiv a actelor subsecvente (in special ordine ale ministrului transporturilor), se arata in expunerea de motive care insoteste proiectul de Lege privind siguranta feroviar. In caz contrar, Comisia Europeana poate declansa procedurile de infringement."Procesul de transpunere a fost unul laborios, care a implicat consultarea tuturor actorilor implicati de pe piata feroviara din Romania, astfel incat, la data prezentei, proiectele de acte normative care transpun cele doua directive ale Pachetului 4 Feroviar - Pilonul Tehnic au fost elaborate si promovate, aflandu-se pe circuitul de avizare. Romania, ca stat membru UE, este obligata sa aplice prevederile Pachetului 4 Feroviar - pilonul tehnic, conform prevederilor Tratatului de Functionare al Uniunii Europene (TFUE). Pentru orice incalcare a TFUE, Comisia Europeana poate declansa procedurile de infringement impotriva statului membru care a incalcat aceste prevederi", afirma reprezentantii MT in raspunsul transmis AGERPRES.
In prezent, desi documentele care transpun cele doua directive al Pachetului 4 Feroviar - Directiva de interoperabilitate si Directiva de Siguranta feroviara - sunt pe circuitul de avizare, termenul acestora de transpunere este depasit deja cu opt zile.
Totusi, pe data de 11 iunie, cu cinci zile inainte de expirarea termenului de transpunere, directorul general al AFER, Marian Mihail Calin, afirma intr-o conferinta internationala ca, din informatiile sale, "e o chestiune de zile" pana cand cele doua directive vor fi transpuse in legislatia romaneasca.
"Stiu ca la Directia de Transporturi Feroviare si la Ministerul Transporturilor s-au facut eforturi uriase pentru transpunerea celor doua directive - Directiva de interoperabilitate si Directiva de siguranta feroviara. Ne aflam intr-un stadiu avansat si e o chestiune de zile pana cand cele doua directive vor fi transpuse in legislatia romaneasca. Astazi (11 iunie - n. r.) am semnat acorduri de cooperare cu agentia Uniunii Europene pentru caile ferate, asteptam si noua legislatie - repet, stiu ca trebuie sa apara in perioada imediat urmatoare - si atunci vom stabili procedurile pe care noi, la Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana le vom comunica", a spus Calin, raspunzand unei intrebari venite din partea fostului director general al CFR Calatori Iosif Szentes referitor la ce se va intampla dupa data de 16 iunie si in baza caror reglementari vor lucra operatorii de transport.
Detalii, pe Economica